flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ОПРИЛЮДНЕНО ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД: ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ

28 грудня 2017, 08:21

Наприкінці 2017 року Президент зареєстрував у парламенті законопроект про Вищий антикорупційний суд.

 Про необхідність такого спеціалізованого суду розмови ведуться ще з 2016 року, а його створення Верховна Рада передбачила у Законі «Про судоустрій і статус суддів», який прийняли восени 2016 року, однак конкретних термінів створення антикорупційного суду у ньому не прописали.

 Деякі депутати свого часу намагалися пришвидшити процедуру його створення, зареєструвавши у парламенті відповідний законопроект, інші ж, навпаки, намагалися замість Вищого антикорупційного суду запровадити так звану антикорупційну спеціалізацію суддів у місцевих судах.

 Однак Венеціанська комісія відкинула обидва варіанти і у своїх висновках чітко визначила, що антикорупційний суд має бути створений відповідно до закону, проект якого вносить Президент. І глава держави таки його вніс, одразу після відкликання депутатами попередніх законопроектів: 26 грудня текст проекту № 7440 оприлюднили на сайті парламенту.

 Відповідно до проекту Вищий антикорупційний суд є постійно діючим вищим спеціалізованим судом у системі судоустрою України, юрисдикція якого розповсюджується на всю територію України.

 Вищий антикорупційний суд діятиме одночасно як суд першої та апеляційної інстанцій, тобто у його складі утворюватиметься апеляційна палата. Касаційний перегляд здійснюватиме Кримінальний касаційний суд у складі Верховного Суду.

 Вищому антикорупційному суду будуть підсудні кримінальні провадження стосовно корупційних злочинів, передбачених статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410 Кримінального кодексу України, у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, статтями 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368 – 369-2 Кримінального кодексу України, інших пов'язаних із такими злочинами та об'єднаних із ними в одне кримінальне провадження злочинів за умови, що розмір предмета злочину (предметів злочинів) або завданої ним (ними) шкоди в п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення злочину (злочинів). Інші суди при цьому не зможуть розглядати кримінальні провадження, підсудні Вищому антикорупційному суду.

 Щодо призначення суддів Вищого антикорупційного суду, то у проекті не визначено кількість суддів, яка має працювати у суді. Натомість необхідну чисельність антикорупційних суддів має затвердити Державна судова адміністрація за погодженням із Вищою радою правосуддя.

 Конкурс з обрання суддів Вищого антикорупційного суду проводитиме Вища кваліфікаційна комісія суддів за участю Громадської ради міжнародних експертів, а подання про призначення суддів затверджуватиме Вища рада правосуддя.

 На посаду судді Вищого антикорупційного суду зможуть претендувати громадяни України не молодше 25 років, які мають значний досвід здійснення у міжнародних міжурядових організаціях чи міжнародних судових установах за кордоном професійної діяльності у сфері права з питань протидії та боротьби із корупцією; володіють знаннями та практичними навичками застосування сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби із корупцією, практики Європейського суду з прав людини; і при цьому мають стаж роботи на посаді судді не менше 5 років; або мають науковий ступінь у сфері права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше 7 років; або мають досвід професійної діяльності адвоката, у тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення щонайменше 7 років; чи мають сукупний стаж (досвід) професійної діяльності судді, науковця та адвоката щонайменше 7 років.

 Водночас законопроектом встановлюються обмеження для призначення на посаду судді Вищого антикорупційного суду для осіб, які упродовж останніх 10 років працювали у правоохоронних органах, були  депутатами всіх рівнів, протягом 5 років входили до складу керівних органів політичної партії або були пов'язані із політичними партіями трудовими чи договірними відносинами, входили до складу Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель або до складу комітетів з конкурсних торгів (тендерних комітетів), були притягнуті до відповідальності за корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення тощо.

 При ВККС передбачається утворити Громадську раду міжнародних експертів строком на 6 років та чисельністю не більше 7 членів, основним завданням яких буде сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів України у встановленні для цілей кваліфікаційного оцінювання відповідності кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду критеріям професійної етики та доброчесності, у тому числі щодо законності джерел походження майна, відповідності рівня життя кандидата або членів його сім'ї задекларованим доходам, дотримання норм етичної поведінки тощо. З метою забезпечення врахування позиції Громадської ради міжнародних експертів пропонується наділити її правом вето щодо кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду, подолання якого можливе виключно 2/3 від загального складу ВККС. Членів Громадської ради міжнародних експертів призначатиме ВККСУ за пропозиціями міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання корупції. При цьому Громадська рада доброчесності не залучатиметься до конкурсу на посади антикоурпційних суддів.

 Поряд із встановленими Законом України "Про запобігання корупції" заходами моніторингу доброчесності суддів, законопроектом запроваджується обов’язкове проходження суддями Вищого антикорупційного суду психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа. Відмова судді пройти таке дослідження (за відсутності медичних протипоказань) є підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності.

Законопроект передбачає додаткові гарантії для суддів Вищого антикорупційного суду: їхні помешкання будуть під сигналізацією та оснащуватимуться кнопками тривожної сигналізації, охорону суддів здійснюватиме Служба судової охорони, а у разі потреби судді та його сім'ї надаватиметься цілодобова охорона.

 Щодо термінів створення Вищого антикорупційного суду, то проект відводить рік на проведення конкурсу на посади суддів Вищого антикорупційного суду. Однак цей відлік розпочнеться з моменту набрання чинності Законом про Вищий антикорупційний суд. А як швидко знайдеться більшість у парламенті для підтримки президентського законопроекту, покаже час, хоча глава держави сподівається, що створення Вищого антикорупційного суду вдасться запустити вже у 2018 році.