flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Компетенція суду. Порядок і строки звернення до суду

 Компетенція суду. Порядок і строки звернення до суду

 

Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.

В силу ч.1 ст. 7 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» кожному гарантується захист його прав, свобод та законних інтересів незалежним і безстороннім судом, утвореним відповідно до закону.

Процесуальний порядок звернення до суду визначається нормами ЦПК України,КАС України,КПК України.

Відповідно до ст. 155 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»  в апараті суду утворюється канцелярія, яка щоденно протягом робочого часу суду забезпечує прийняття та реєстрацію документів, що подаються до відповідного суду.

Згідно Регламенту роботи Покровського районного суду Дніпропетровської області прийняття та реєстрація документів здійснюється судом протягом робочого часу:

Понеділок – четвер – з 8.00 годин до 12.00 годин

З 12.45 годин до 17.00. годин.

 

П’ятниця – з 8.00 годин до 12.00 годин

 З 12.45 годин до 15.45 годин.

 

Реєстрація та облік звернення громадян у суді здійснюється відповідно до вимог розділу 9 Інструкції з діловодства у місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної Республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних і кримінальних справ, затвердженого наказом ДСА України від 17.12.2013 року №173.

Так, викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до кримінального, цивільного чи адміністративного судочинства, розглядаються в порядку, визначеному Законом України «Про звернення громадян».

Відповідно до ст. 15 ЦПК України (компетенція судів щодо розгляду цивільних справ) суди  розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо:

1.захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи  інтересів,  що  виникають із цивільних,  житлових,  земельних,  сімейних,трудових відносин;

{Пункт  2  частини  першої  статті 15 виключено на підставі Закону  N  2453-VI  (  2453-17  )  від  07.07.2010  -  зміни  щодо здійснення   повноважень   Верховного   Суду   України  та  Вищого спеціалізованого  суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ   вводяться   в   дію   після   початку   діяльності  Вищого спеціалізованого  суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ  -  з  1  листопада 2010 року, а щодо передачі до юрисдикції адміністративних судів та вилучення із цивільної юрисдикції спорів з   приводу   призначення,  обчислення,  перерахунку,  здійснення, надання,    одержання    пенсійних   виплат,   соціальних   виплат непрацездатним    громадянам,   виплат   за   загальнообов'язковим державним  соціальним  страхуванням  та  інших  соціальних виплат, соціальних  послуг,  допомоги,  захисту,  пільг,  речового  майна, пайків  або  грошової  компенсації  замість  них  вводяться  в дію одночасно  з  набранням чинності Законом України від 2 грудня 2010 року  N  2748-VI  (  2748-17  )  "Про внесення змін до розділу XII "Прикінцеві  положення"  Закону  України  "Про судоустрій і статус суддів"  щодо передачі справ, пов'язаних із соціальними виплатами" з  урахуванням  положень, зазначених в абзацах 3-8 пункту 1 Закону N 2748-VI ( 2748-17 ) від 02.12.2010 }

3) інших  правовідносин,  крім  випадків,  коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

2. Законом може  бути  передбачено  розгляд  інших  справ  за правилами цивільного судочинства.

3. Суди  розглядають справи,  визначені у частині першій цієї 
статті, в порядку позовного, наказного та окремого провадження. Відповідно до ст. 18 КАС України (предметна підсудність адміністративних справ) місцевим  загальним  судам   як   адміністративним   судам підсудні:

1) адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого  самоврядування,  посадова  чи  службова особа органу місцевого самоврядування,  крім тих,  які підсудні  окружним адміністративним судам;

2) усі  адміністративні  справи  з  приводу  рішень,  дій  чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень  у  справах  про притягнення

до адміністративної відповідальності;

{Пункт  3  частини  першої  статті 18 виключено на підставі Закону  N  1691-VI  (  1691-17  )  від  18.02.2010 - зміну визнано неконституційною    згідно   з   Рішенням   Конституційного   Суду N 19-рп/2010 ( v019p710-10 ) від 09.09.2010 }

     4)  усі  адміністративні  справи  щодо спорів фізичних осіб з суб'єктами владних повноважень з приводу обчислення,  призначення, перерахунку,  здійснення,  надання,  одержання  пенсійних  виплат, соціальних   виплат   непрацездатним   громадянам,    виплат    за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням,  виплат та пільг дітям війни,  інших соціальних  виплат,  доплат,  соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;

5)   адміністративні   справи   з   приводу  рішень,  дій  чи бездіяльностідержавного  виконавця  чи  іншої  посадової  особи державної  виконавчої  служби  щодо  виконання ними рішень судів у справах, передбачених пунктами 1-4 частини першої цієї статті.

Таким чином,  для звернення до суду з адміністративним позовом або з заявою в порядку позовного, наказного чи окремого  провадження, особа особисто або за письмовим дорученням, чи засобами поштового зв’язку подає відповідну заяву з дотриманням вимог адміністративного або цивільного законодавства, де вона реєструється з дотриманням порядку, встановленого ЦПК України, КАС України, Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді та не пізніше наступного  дня передається визначеному судді.

Подальше здійснення провадження у справі здійснюється у порядку, визначеному ЦПК України (по справах, які надійшли в порядку цивільного судочинства ) або КАС України (по справах, які надійшли в порядку адміністративного судочинства.

 

Строки звернення до суду в порядку адміністративного судочинства

Відповідно до статті 99 КАС України:

 

1. Адміністративний  позов  може  бути  подано в межах строку звернення до адміністративного суду,  встановленого  цим  Кодексом або іншими законами.

2. Для  звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод  та  інтересів  особи  встановлюється  шестимісячний строк, який,  якщо  не  встановлено  інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася  або  повинна  була  дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Для  звернення  до  адміністративного  суду  суб'єкта владних повноважень  встановлюється  шестимісячний  строк,  який,  якщо не встановлено інше,  обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту  владних  повноважень  право на пред'явлення передбачених законом вимог.  Цим  Кодексом  та  іншими  законами  можуть  також встановлюватися  інші  строки  для  звернення до адміністративного суду  суб'єкта  владних  повноважень.

3. Для  захисту прав,  свобод та інтересів особи цим Кодексом та  іншими  законами  можуть  встановлюватися  інші   строки   для звернення  до  адміністративного  суду,  які,  якщо не встановлено інше,  обчислюються з дня,  коли особа дізналася або повинна  була дізнатися  про  порушення  своїх  прав,  свобод  чи інтересів. Для звернення  до  суду  у справах щодо прийняття громадян на публічну службу,   її   проходження,   звільнення   з   публічної    служби встановлюється місячний строк.

4. Якщо  законом  передбачена  можливість  досудового порядку вирішення  спору  і  позивач  скористався  цим  порядком,  то  для звернення до адміністративного суду встановлюється місячний строк, який  обчислюється  з  дня,  коли  позивач  дізнався  про  рішення суб'єкта  владних повноважень за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.

     5.  Для  звернення  до адміністративного суду щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень,  на підставі якого ним  може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів, встановлюється місячний строк.

 

 В силу статті 100 КАС України:

1. Адміністративний позов,  поданий після закінчення строків, установлених  законом,  залишається  без  розгляду,  якщо  суд  на підставі  позовної  заяви  та  доданих до неї матеріалів не знайде підстав  для  визнання  причин  пропуску   строку   звернення   до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

     2. Позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про  відкриття  провадження  в  адміністративній справі   без   проведення   судового   засідання,  так  і  в  ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи.